Kuih Goreng Bakawali

Kuih goreng bakawali....pernah makan. Mesti pernah cuma tak tahu nama betul kuih nie. Dulu saya panggil 'maruku manis' sebab rupanya macam maruku tapi rasanya lain dari maruku sebab ia lemak manis dan ranggup. Sebenarnya ada sarang khas tembaga yang ada pemulas dibahagian atasnya......dan acuan itu menghasilkan bentuk kuih seperti batang bakawali. Selalunya ibu-ibu dikampung tahu tentang fungsi batang pokok bakawali yang pahit....inilah 'ubat' yang digunakan oleh mak saya bila hendak menghentikan susu badan atau botol susu. Bila dah nak masuk tadika masih dok usung botol susu kehulu-kehilir maka mak akan sapu getah batang bakawali kat puting botol susu....lepas tu adik saya akan berhenti minum sebab dia rasa tak sedap lagi.




Sebenarnya bukan mudah saya nak dapatkan resepi kuih goreng bakawali nie. Dah bertahun saya dok mintak kat makcik saya yang sorang nie tapi tak diberinya. Dia buat cukup sedap....kalau raya kami mesti mintak bawak balik sebalang. Tahun nie saya nak buat jugak dan kebetulan dia mintak saya tolong belikan pengukus Trio untuk dia so masa nie nak bodek mintak resepi (dia kedekut tahap gaban bab nak kongsi resepi dengan orang).




Saya: Pengukus dah ada kat umah, bila nak datang ambik. Mak Cik X boleh bagi resepi kuih 'maruku manis' yang mak Cik X selalu buat tu?


Mak Cik X: Alah senang je....pakai satu pek tepung pulut bla bla bla......lepas tu tuang air. bancuh AGAK-AGAKLAH sampai boleh tekan.


Saya: Yelah AGAK-AGAK tu macam mana. Banyak mana air, banyak mana gula?


Mak Cik X: hang agak-agak jelah




Macam mana puan-puan sekelian......rasa-rasa boleh buat ke kalau instruction dia banyak "AGAK-AGAK LAH".




2 hari lepas tu saya call lagi sebab pengukus trio tu dia belum datang ambik lagi dan belum bayar duit kat saya lagi.....kot-kotlah dia lembut hati nak bagi resepi betul-betul dan lepas tu saya pulak lembut hati dan kata "tak apalah mak cik X, saya sedekahkan pengukus tu tak yah bayarlah cehhhhhhh"




Saya: Alah.....mak cik X, cadang nak buat kuih tu hari nie tapi resepi yang tulis haritu hilang pulak. Boleh bagi tau sekali lagi resepi tu.


Mak cik X: alah hang nie. Ni salin bahan-bahannya bla....bla....bla.




Masa tu kat tangan saya ada kertas resepi tulisan awal.....sahaja nak double confirm ternyataaaaa ada satu bahan dia tak sebut masa awal dulu....bila tanya sukatan atau cara-caranya dia jawap AGAK-AGAKLAH.




Hari rabu saya cuba buat bancuhan......tekan-tekan dalam acuan maruku sampai tegang urat leher sebab tepung tak mahu keluar dari acuan dan kuih pulak tak garing.....lembik kat belah dalam....macam lemau. Cuba jugak berkali-kali untuk dapatkan hasil yang elok namun tak berjaya jugak maka saya ambik tepung tu dan masuk peti.




Petang semalam singgah kedai beli lagi tepung lagi dan dalam jam 5.30 petang, saya buat bancuhan lagi.....mula2 memang naik urat-urat leher saya menekan acuan lepas tu tambah air lagi....tekan ok tapi tekstur tak sama.....tambah tepung pulak....lepas tu tambah air....last2 sekali habis jugaklah satu bancuhan tu saya tekan dan mujur tak kekejangan urat-urat leher dan tangan sebab menekan acuan maruku. Inilah hasilnya.......






Resepi kuih nie saya tak dapat berikan sebab saya buat dengan cara try n error, masa tu tak ingat nak bersukat atau timbang sebab instrution yang saya terima "agak-agak" je. nanti kalau saya publish dan ada yang cuba tapi tak menjadi.....mengamuk kat saya pulak.




Cuba anda lihat bukan senang nak dapatkan resepi, sukat dan tulis dalam bahasa yang semua orang akan memahami cara-cara membuat dengan betul. Jadi anda boleh faham perasaan saya selepas bersusah payah macam nie lepas tu ada pulak segelintir blogger yang C n P resepi tapi tak ucap terima kasih atau bagi kredit pada blog ini. Ada yang ambik resepi lepas tu tulis "inilah resepi turun temurun yang dibuat keluarga saya bla bla bla" walhal semalam dia baru copy n paste kat blog resepi tu...dasyat kan perangai.

Catat Ulasan

0 Ulasan